Roetfilter & EGR

Roetfilter & APK

De voortgang mbt de apk en het verwijderen van het roetfilter (voor zover als wij op de hoogte zijn)  vind men hier: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/04/03/verbod-verwijderen-roetfilter-en-roetfiltertest-in-de-apk

Zoals men kan lezen moet bij de apk vanaf 20 mei 2018 de keurmeester visueel waarnemen (kijken) of het filter er nog onder zit. Bij auto’s van voor 2011 mag men het filter verwijderen maar moet men dit bij het rdw melden.

DPF / Roetfilter

Het dpf (diesel partikel filter) of ook wel roetfilter genoemd, kan door kleine ritten steeds sneller gaan dichtzitten, hierdoor moet de auto steeds vaker regenereren.

Wat gebeurt er bij regenereren:
Tijdens het regeneratieproces wordt bij de uitgaande slag diesel ingespoten die in de uitlaat tot ontbranding komt, hierdoor wordt het roetfilter schoongebrand, de temperatuur van het roetfilter komt hierdoor tot een 700 graden.

Bij een roetfilter die langer onder de auto zit, kan ook het probleem voorkomen dat de auto op een gegeven moment in noodloop gaat. Men kan dan een geforceerde roetfilter reiniging  met Vida uitvoeren.
Dit houdt in dat de auto zelf in stilstand het roetfilter probeert schoon te branden, er wordt door de ECM brandstof in de uitlaat gespoten tot deze de 700 graden heeft bereikt.

Het regenereren onderweg:

Als de rit niet lang genoeg is wordt echter het regeneratie proces niet afgemaakt.
Hierdoor loopt de diesel langs de zuigers naar beneden en komt in het carter terecht, bij de motorolie !.
Het probleem is dat bij een onvolledig regeneratie proces, de auto bij de volgende start weer begint met regenereren. Het probleem bij de 2.0 en 1.6 D is dat dan het motorolie peil zover kan stijgen, dat de motor kan hierdoor op hol slaan.

Het stijgen van het oliepeil is simpel te controleren, de auto heeft namelijk een peilstok af en toe deze er uit halen en kijken kan problemen voorkomen. Het regeneratie proces zelf kan men herkennen aan dat de auto iets schokkerig rijdt en het verbruik gaat op dat moment behoorlijk  omhoog.