• E-mail: bijlaard@online.nl
  • Tel: +31 610834204
The original intention of wearing a watch rolex replica is to keep abreast of the moment, even though the phone is very popular, and many people abandoned the watch, but in contrast to the phone, the watch breitling replica is still relatively convenient. For example, when you want to know the time to ride a bike, dig the phone did not look at the convenience of the watch. Perhaps some are not allowed to bring mobile phones into the occasion, with a watch replica watches to grasp the moment has become inevitable. People who wear watches will also give people a strong sense of time and power. Time and strong sense of dealing with people simply make people work more simple, successful.

Roetfilter & APK

De voortgang mbt de apk en het verwijderen van het roetfilter vind men hier:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/04/03/verbod-verwijderen-roetfilter-en-roetfiltertest-in-de-apk

Zoals men kan lezen moet bij de apk vanaf 20 mei 2018 de keurmeester visueel waarnemen (kijken) of het filter er nog onder zit.
Bij auto's van voor 2011 mag men het filter verwijderen maar moet men dit bij het rdw melden.

DPF / Roetfilter

Het dpf (diesel partikel filter) of ook wel roetfilter genoemd, kan door kleine ritten steeds sneller gaan dichtzitten, hierdoor moet de auto steeds vaker regenereren.

Wat gebeurt er bij regenereren:
Tijdens het regeneratieproces wordt bij de uitgaande slag diesel ingespoten die in de uitlaat tot ontbranding komt, hierdoor wordt het roetfilter schoongebrand, de temperatuur van het roetfilter komt hierdoor tot een 700 graden.


Bij een roetfilter die langer onder de auto zit, kan ook het probleem voorkomen dat de auto op een gegeven moment in noodloop gaat.
Men kan dan een geforceerde roetfilter reiniging  met Vida uitvoeren.
Dit houdt in dat de auto zelf in stilstand het roetfilter probeert schoon te branden, er wordt door de ECM brandstof in de uitlaat gespoten tot deze de 700 graden heeft bereikt.


Het regenereren onderweg:
Als de rit niet lang genoeg is wordt echter het regeneratie proces niet afgemaakt.
Hierdoor loopt de diesel langs de zuigers naar beneden en komt in het carter terecht, bij de motorolie !.
Het probleem is dat bij een onvolledig regeneratie proces, de auto bij de volgende start weer begint met regenereren.
Het probleem bij de 2.0 en 1.6 D is dat dan het motorolie peil zover kan stijgen, dat de motor kan hierdoor op hol slaan.

Het stijgen van het oliepeil is simpel te controleren, de auto heeft namelijk een peilstok af en toe deze er uit halen en kijken kan problemen voorkomen. Het regeneratie proces zelf kan men herkennen aan dat de auto iets schokkerig rijdt en het verbruik gaat op dat moment behoorlijk  omhoog.


EGR (Exaust Gas Recirculation)

Een korte uitleg:


Het EGR systeem heeft als doel een gedeelte van de uitlaat gassen terug de motor in te voeren voor hergebruik. Het stikstofoxidengehalte (NOx) wordt minder en de auto is daardoor minder belastend voor het millieu. Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt.

Echter er zijn nog een paar nadelen aan het verhaal, door het gebruik van het EGR systeem gaan de prestaties van de motor naar beneden en gaat het verbruik omhoog. Tevens zal de motor last krijgen van vervuiling (inwendig). Hiermee bedoelen we dat het inlaat traject, zoals het inlaat spruitstuk, inlaatkleppen etc. vol komen te zitten met dikke zwarte koek.


Bij de euro4 motoren van de 2e generatie (2.4/D5) leidt dit uiteindelijk tot het breken van het wervelklep systeem onder het kleppen deksel. Gelukkig heeft Volvo deze van kunststof gemaakt en niet van metaal, dus deze worden vermalen en er is geen blijvende schade (lees kapotte motor). Het mag duidelijk zijn dat zonder een werkend wervelklep systeem de motor niet meer optimaal kan presteren.


De werking van de EGR zoals deze bedoelt is: De ECM (engine control module) regelt de hoeveelheid uitlaat gassen die terug de motor in mogen. Bij veel gevraagd vermogen (DW=drivers wish) hiermee bedoelen we een diepe gaspedaal stand, moet de auto pk's en nm's gaan leveren, op dit moment gaat de egr bijna helemaal of helemaal dicht aangezien de motor hier verse lucht nodig heeft om te kunnen presteren. Bij een lage DW gaat de egr open en worden de uitlaat gasssen hergebruikt.


Er zijn diverse manieren om dit (lees inwendige vervuiling van de motor) op te lossen, vraag gerust naar de mogelijkheden.






Over de ADM:


Het additief: Eolys® heeft een aparte module, de software hiervoor staat niet in de ECM (engine control module).
Het tankje zit op de achteras, de aansturings module zit onder de achterbank, en is aangesloten op het lagere can netwerk in de auto.
Bij het tanken neemt deze module waar, hoeveel brandstof er wordt toegevoegd en voegt in de tank de berekende hoeveelheid Eolys® toe.
Deze vloeistof is voor een betere verbranding in het hele systeem en houd tevens de injectoren schoon.
Waarom de ADM alleen bij schakel auto's gemonteerd zit en niet bij de automaten mag duidelijk zijn, de automaten rijden automatisch hoger in toeren.
De schakel auto's waarbij deze aanwezig is zijn de 1.6 en 2.0 psa motoren, de gebruikers zijn geneigd vroeg over te schakelen en bij hele lage toeren te rijden.
Vaak wordt injector reiniger met wat diesel vermengd als alternatief voor de dure vloeistof gebruikt.