• E-mail: bijlaard@online.nl
  • Tel: +31 610834204
The original intention of wearing a watch rolex replica is to keep abreast of the moment, even though the phone is very popular, and many people abandoned the watch, but in contrast to the phone, the watch breitling replica is still relatively convenient. For example, when you want to know the time to ride a bike, dig the phone did not look at the convenience of the watch. Perhaps some are not allowed to bring mobile phones into the occasion, with a watch replica watches to grasp the moment has become inevitable. People who wear watches will also give people a strong sense of time and power. Time and strong sense of dealing with people simply make people work more simple, successful.
Chiptuning, ja of nee

Hieronder een aantal facts over chiptuning , het hoe, waarom wel, en waarom soms niet

Chiptuning Technische Uitleg,

Het optimaliseren van het motormanagement, oftewel de software die de motor aanstuurt. Voor de bestuurder van de auto is het simpel, het gaspedaal indrukken en we gaan vooruit. (drivers wish)

Met  het indrukken van het gaspedaal  gebeurt er meer dan dat er meer brandstof en lucht wordt toegevoegd (afr). In de ecm (engine control module) vinden op het moment van het gaspedaal indrukken diverse processen plaats.
Er word door de ecm “gekeken” naar de temperatuur, luchtdruk, lambdawaardes,  de boostwaardes enzovoort.

Waar hebben we het over ? …We hebben het over de kenvelden  (maps) die in de ecm staan en die het gedrag van de motor regelen cq de motor aansturen.
Wat gebeurt er met chiptunen,?  Deze velden (maps) worden aangepast. Dit aanpassen gebeurt door “tuners” op verschillende manieren.

Men kan een kastje (bv de racechip)  kopen die je ertussen zet en die de signalen verandert voordat ze de motor bereiken. Of  men kan bij een tuner een kant en klare file ophalen. De meeste  universele tune-bedrijven  in de tune wereld maken gebruik van een database waar men als tunebedrijf de kant en klare files kan kopen . Het voordeel hiervan is dat de klant binnen 15 minuten weer buiten staat, en men hoeft niets van het eigenlijke tunen af te weten.

Het nadeel is dat men niet altijd precies weet wat de nieuwe software is en de kans op motorschade aanwezig blijft.

Is het motor management dan altijd hetzelfde?  Zeker niet, maar bij benadering  doet zo’n kant en klare file of losse chip altijd wel iets. Hiermee bedoelen we dat u als bestuurder altijd wel iets gaat merken door de vergrote trekkracht. Alleen kan het zijn dat de waarden niet optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Een echt goede tuning wordt met de hand gemaakt of een bestaande (geteste) file wordt map voor map vergeleken met het origineel  men kan op deze manier ook een aantal voorkeuren die een klant heeft (binnen de marges natuurlijk) implementeren .

 

Hoe gaat dit in zijn werk:

De ECM wordt uitgelezen en daarna worden de kenvelden  geoptimaliseerd.  Dit is  veel werk, maar Volvotune wil niet anders werken, omdat de ervaring leert dat de auto hiermee het beste rijdt. Het verschil dus tussen een maatpak en confectiepak zeg maar, oftewel maatwerk of van de plank tuning.

Wat wij doen bij Volvotune is dan ook alleen Volvo’s en daarin hebben wij ons gespecialiseerd. Wij maken voor elke auto een  op maat gemaakte tuning . Dit maatwerk kost iets meer tijd en zodoende weten wij van elke auto beter wat het resultaat wordt.


Wij zijn opgeleid en getraind  in Portland (USA) en regelmatig worden updates  gestuurd van de laatste motormanagementsystemen.